Kilimanjaro – Lemosho ruten, februar 2018!

– Sarah  «Opplevde fjellturen som svært velorganisert, med dyktige og kunnskapsrike guider. Teltene vi bodde i var veldig fine/høy standard, og opplevde at bærerne våre fant «de beste» plasseringene i camp hver dag. Maten variert og svært god – og mye! Naturopplevelsen var i sentrum for meg, men organiseringen rundt satte virkelig prikken over i’en😊 3 dager safari etterpå var topp, men litt mye tid i bil. Er nok ikke til å unngå. Skulle gjerne bodd på litt finere lodge på safari, gjerne litt mer i nasjonalpark hvis det hadde vært mulig. Avslutning på Zanzibar var perfekt – late dager på stranden i kombinasjon med litt kultur gjennom å få sett stown town. Kunne ikke vært bedre!»

– Tonje
«Støtter Sarah sin kommentar og har skrevet litt kommentar før men her kommer litt: En fjelltur i 8 dager var en opplevelse for livet fra start til slutt. Organiseringen av turen og folkene som var med å gjøre turen mulig for oss, var bare helt upåklagelig. Maten var fantastisk, sikkerheten god, humøret på topp, naturopplevelsen magisk- ja en opplevelse for livet! Safarien var også en opplevelse og parkene varierte, noe som var bra! Det å bo på krateret bør vurderes😊men da kommer pris inn i bildet! Zanzibar er bare nydelig og fantastisk avslappende!  Stedet vi bodde kan anbefales. Har allerede anbefalt turen til mange😊»

Turreferat frå Gunn Hege, Tonje, Anette, Sarah og Merete:

Dag 1 – Etter noen timers kjøring fra hotellet, på til tider ganske humpete vei, kom vi til Londorossi gate. Vi spiste lunsj, før vi startet å gå. Vi gikk med sakte fart gjennom regnskogen – pole pole. Vi så en del aper.

Med beskjed om å drikke rikelig med vann – så ble det også mange tissepauser. (Av og til utfordrende å finne egnet sted)

Nydelig vær – sol og passelig varmt, ikke gjørmete og ikke klamt.

Ankom camp 1 – Mti Mkubna Camp på 2790 moh og ble servert popcorn og te.

Alle veldig spent på første natt i telt.

Det ble fisk og poteter til middag – veldig god mat.

Alle i fin form. Målte O2 nivå på alle. Litt høyere hvilepuls enn vanlig.

I vårt følge er vi 5 stk, og har følge av 4 guider og 28 bærere.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 2 – Det ble mange doturer i løpet av natten – så en hørte stadig glidelåser som ble åpnet og lukket. Klart og fint vær også på natten – så det var en flott stjernehimmel.

I 5-tiden våknet apene i regnskogen. Og de vekket oss med sine høye skrik.

Noen hadde lett hodepine på morgningen, men det gikk fort over.

Startet fra camp 1 kl 8.30. Først gjennom regnskog, som etter en stund gikk over til lavere skog og heilandskap. Flott landskap og mye skjeggvekst på trærne. Sol og fint vær, og flott utsikt mot toppen. Så gekkoer på veien.

Ankom camp Shira 1 på 3650 moh kl 15.30 til popcorn og te.

Biff, ris og grønnsaker til middag – og det smakte utrolig godt.

Alle i fin form og med gode O2 målinger.

På grunn av høyden – var det denne dagen betydelig kaldere på kvelden.

Hadde også mobildekning i 5 minutter underveis i dag.

Do-teltet var satt opp slik at en hadde utsikt til toppen av fjellet.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 3 – Fremdeles nydelig vær – sol. Kort tur i dag til Shira 2 på 3850 moh.

Etter en deilig lunsj og en liten hvil, fikk vi en ekstra tur på ettermiddagen til like over 4000 moh.

Vi oppkalte veien videre fra Shira 2 for trollstien, det var mange steinformasjoner som så ut som troll.

Tonje fikk kraftig hodepine, mens noen av oss andre hadde en lett hodepine. I dag manglet det popcorn – og alle sammen savnet det.

Deilig middag og ett slag yatzy på kvelden. Prøvde å finne dekning på mobilnettet – men det var ikke så enkelt.

En flott solnedgang.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 4 – Vekket med te/kaffe i teltet kl 6. Nydelig vær denne dagen også. Vi startet oppstigningen til Lava Tower på 4600 moh. Det var laaaaange oppoverbakker. I dag fikk flere av oss kjenne på høyden. Sara fikk hodepine og oppkast, og ble ikke med helt opp til Lava Tower. Tonje hadde kraftig hodepine, og Gunn Hege kastet opp. Men med sakte fart – pole pole – kom vi oss til Lava Tower. Der ventet en deilig varm lunsj, før vi gikk ned igjen til camp Baranco på 3900 moh.

Alle 5 fikk en ½ tab. Diamox på kvelden – så nå håper vi at formen holder til toppen.

La oss like etter middagen for å hvile ut.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 5 – Vekket med te/kaffe i teltet kl 5.30 i dag. Startet tidlig for å unngå kø opp Baranca Wall. Heldigvis var alle i fin form i dag. Turen opp Baranca Wall er bratt, og stedvis må en klatre litt. Ble ingen dopauser før toppen.

Tonje dunket hodet i fjellet og fikk ett lite hull. Men alt det var glemt når vi nådde toppen av veggen og solen kom over kanten.

Kom tidlig til camp Karanga på 3995 moh. Etter lunsj og litt hvile, ble det tid for en ekstra tur – ca 250 høydemeter – i tett tåke. Vi bygget en varde og returnerte til camp.

God tid til hvile og alle veldig spente på morgendagen.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 6 – Før vi startet i dag sang guider og bærere en Killi sang for oss. Utrolig vakkert.

I dag gikk turen fra Karanga til Kosovo camp. Vi var heldige å få gå til Kosovo Camp, som ligger noen høydemeter over Barafu Camp. Dette gjør at vi sparer 1 time når vi i kveld skal starte toppstøtet.

Traff to små mus på veien. Disse ble svært glade for å bli servert noen kjeks når vi hadde en liten pause.

Fint vær og mye vind. Alle er veldig spent på kvelden. Og etter en tidlig middag, la vi oss på «lading» til toppstøtet.

Kl. 23 ble vi vekket og kl. 23.30 startet toppstøtet.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 7 – eller natt – hele natten gikk vi sakte – pole pole – mot toppen. Det var bratt, mørkt, kaldt og blåste en god del.

Etter å ha strevd mot toppen hele natten, var det utrolig deilig å nå toppen av Kilimanjaro – Uhuru Peak 5895 moh – kl. 06.00.

Fikk tatt bilder på toppen og sett en vakker soloppgang, før det bar nedover igjen. Og nå i lyset, så vi hvor bratt det egentlig var der vi hadde gått hele natten.

Det ble varmlunsj på Barafu Camp, før vi fortsatte ned mot Millenium Camp for en siste overnatting.

Alle var mør i beina og litt sliten i knærne, og veldig glad for å slippe å gå helt til gaten i dag.

Tonje slet med bronkitt.

Bilde: Øyvind Holsen Foss, @tilfjellsas

Dag 8 – avslutningen. Nå er det kun nedoverbakke igjen. Fra fjellet og inn i regnskogen på vei mot gaten.

Når vi kom til gaten, fikk alle diplom som bevis på når de nådde toppen av Kilimanjaro.

Vemodig og samtidig veldig godt at fjellturen er over. Nå drar vi på safari og Zanzibar for å se og oppleve en annen del av Tanzania!